S příchodem prosince jsou tu v rámci disneyovské distribuční dvouletky nové Star Wars – důkladný obchodní plán studia do letošní vánoční sezony vpouští osmé pokračování megaznačky s podtitulem The Last Jedi. Kormidluje Rian Johnson – tomu se po Looperovi originalita a zručnost nezapře, jak moc ale musel s "přísnou šéfkou" Kathleen Kennedy na kordy a na kolik odhalil pomyslný závěs nad rodinnými vztahy a velkým plánem blockbusterového triptychu, jehož expoziční počátek opředl JJ Abrams nejedním tajemstvím? V roce '15 se Síla probudila, dnes se o ni filmuje emotivní a ryze válkohvězdná analýza. Slovy Marka Hamilla, "nebude to tak, jak si myslíš".
RECENZE (AH) — To zvolání je, přiznejme si, trochu dvousečnou zbraní – dějových zvratů a wau momentů v The Last Jedi sice najdeme řádově víc než ve Force Awakens, jistá syžetová předvídatelnost je ale v kopírovacím duchu z původní trilogie nakonec nasnadě. Fanouškovských teorií se každý další den generuje kvantum, a co jsme zač, abychom odsuzovali sebebizarnější výplod geekovské mysli: té nové trilogii by to každopádně jedině pomohlo. Alespoň taková zvolání bylo nejvíce slyšet po vydání Force Awakens, které šlo až příliš na sílu s posláním uspokojit skalní fandy bonbonem, který šlo tak snadno vyplivnout. V souvislosti analogie nejnovější osmičky k pátému dílu z roku '80 se už taky napsalo dost, a aniž by se muselo cokoliv prozrazovat, spousta formálních a dějových postupů je z Impérium vrací úder jednoduše vytržená. Johnson si scénář napsal sám a je v něm vlastně dost originální, nicméně autorský boj se sith lordem Kathleen Kennedy je neustávající změtí bití o větrné mlýny, kterým prošli Trevorrow, Phil Lord s Millerem a do velké míry i Gareth Edwards, jehož Rogue One nucené přetáčky logicky rozervaly. Proto jsou míra pochopení této recenze se subjektivním postojem k The Last Jedi (a všem dalším novým snímkům této superfranšízy) do velké míry dány interpretací vlastního přístupu k válkohvězdné nonalogii. Je důležité kývnout na realistická pravidla hry, která hledá odpověď na otázku "je možné něčím ještě vůbec překonat tři legendární filmy, které se staly krom kultovní bible i dobovým gamechangerem průmyslu?"
HODNOCENÍ (AH) — Je pravdou, že paní Kennedyová jede v rytmu krok sun krok; letos byl ten krok alespoň jiným, v mnoha ohledech o dost lepším a zajímavějším směrem. Johnsonův finální produkt je prací s dějem a postavami přesným opakem Abramsova Force Awakens – výhra v bitvě to je, válka ale pokračuje.
Hrají Daisy Ridley (Rey), Adam Driver (Kylo Ren), Carrie Fisher (Leia), Mark Hamill (Luke), Oscar Isaac (Poe Dameron), a další
Hodnocení zbytku redakce:
7
JB — Jako jo, posun od eklekticismu k poloeklekticismu potěší, i když to podkopávání naivní šestákovitosti původní trilogie je trochu moc vehementní. Fail střídá fail, aneb tahle epizoda by se měla jmenovat "Všichni všechno po*erou!" Linky ústředních postav ale fungujou skvěle a za mě dospějou do řádně epických sfér, o nichž se Force Awakens mohlo jenom zdát. Zbytek je víceméně křováctví a spolu s přetaženým finále a lehce bizarními hrátkámi se Sílou utváří kardinální rozpor. Jednoduše řečeno - místy boží, místy nic moc, nic mezi v podstatě neni. Výslednej dojem je ale pozitivní, protože lidsky to funguje, a to je rozhodující. Solidně Johnson.
6
LČ — Šermovačky? Ano. Porgové? Ano! Dojení z vemínka?! ANO! Jak píše Adam, je to dobrej druhej díl Fantastických zvířat. Až na doslovný scénář. A pár dalších much.
8
LK — Tutu tú tú tututu tútú tututu tútú tutututú. StarWars jsou za odměnu každý rok celý rok, letos pak obzvlášť. Silnější druhá polovina dává po letech za slovem epizoda znát epičnost, drobné přežblepty scénáristy a režiséra v jedné osobě se (s pokývnutím právě k režisérské úloze) odpouští. Mark Hamill otevřeně překonává svá mladá léta a Adam Driver jako rozervané děcko se světelným mečem jednoduše exceluje.