Michael Keaton na hřbetě zběsile rostoucí franšízy prezentuje světu tu tvář zakladatele hamburgerového snu, kterou se její majitel běžně na veřejnosti nehonosil – bylo to dost na návštěvu kina?
RECENZE (JB) — Inu, víceméně ano. V konkurenci s tklivou Jackie asi Keatonův lišák Ray Kroc neměl moc šanci, ani jeho snaha ale nevyšla vniveč. Ne že by snad Zakladatelův kontroverzní témbr měl nějakou moc ohrozit pověst reálného, dávno zesnulého Kroca, který by si asi ani před smrtí očerňující poselství filmu nijak k srdci nevzal, daří se mu ovšem uspět v prazákladním účelu životopisného žánru a zároveň nebanalizovat úplně všechny aspekty nezachytitelné skutečnosti.
Primární linie filmu je Krocova černá nitka vypočítavosti, zprvu maskovaná za houževnatost a píli (za morální úpadek snad nemůžou jeho české kořeny...), která se výrazně line skrze klubko všech ostatních a jaksi je odsouvá stranou. Keaton je ve středu filmu a je zábavné sledovat, jak jeho postava postupně svléká obal za obalem, až se prve smíšená a ambivalentní morální výbava sloupe na oportunistickou dřeň, což nutně vyvolává v diváku konflikt prvotních sympatií s nově zesilujícím znechucením.
Všechno nicméně dělá křoví Keatonovu hurónskému svinství, tedy až na bratry MacDonaldovy, kteří jsou výraznými pěšáky ve hře, ale jejichž trpitelská funkce ve filmu je nabíledni a absolutně přímočará. Obratná gradace jeho postavy a toporná prostota většiny ostatních táhnou film dolů do hlubin jednostrannosti, a to navzdory tomu, že Krocovo pokroucené vidění světa a událostí kolem je coby produkt prospěchářského mozkového výmazu adeptem na takřka psychologický thriller.
Je to na jednu stranu fajn volba – zdržet se plamenné kritiky a nebát se glorifikovat zavrženíhodné chování, které v nablýskaném balení a ve světle reflektorů působí dostatečně absurdně, aby zahřálo obvody osazenstva v sále a donutilo je alespoň matně se zamyslet nad morálními implikacemi jednání postav ve filmu. Jenže by to šlo udělat i hezky postaru, nakouknout víc do osobních životů a ze světa válcujících podnikatelských mašin se odchýlit do lebek hlavních figurek příběhu a napnout konflikty a střety životních perspektivy více bezprostředně mezi nimi. Prostě trochu drsnější podívaná...☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) — Spíš informativní než rozebírací, spíše tělem klamoucí než duší trýznící. Keatonův návrat na scénu je už poněkolikáté pozitivně stvrzen a chceme ho vidět dál a dál, Zakladatel ale až příliš těží právě z něj, jelikož scénář mu odevzdává veškerou živnou půdu, a ostatek mírně skomírá. Zakladatel podá svědectví o vzniku olbřímí franšízy a záslužně se vyhýbá černobílému náhledu díky rovnocennému portrétování vůle, sviňáctví, slabošství i naivity, kromě toho ale nabízí jen statické křoví, čímž ten morálně ambivalentní milkshake ztrácí na chutnosti.
Hrají Michael Keaton (Ray Kroc), Laura Dern (Ethel Kroc), Linda Cardellini (Joan Smith), Nick Offerman (Dick McDonald), Patrick Wilson (Rollie Smith), a další
Hodnocení zbytku redakce:
5
LČ — Mmm, že se to ale na toho (prapra)číze sbíhají sliny, co? Nicméně krom pár šikovných kliček a celkově nepodbízivého zobrazování svinství strýčka Kroca Zakladatel nenabídne nic potěšujícího. Právě naopak: třeba prasící střih zadělává na víc infarktů než hranolky. Takže pět bodů je za original crewtrenéra víc než dost. A teď hurá do mekáče!