Premiéry, 9. únor 2015 14:27 aktualizováno 28. červen 2017 15:49Precizní herecký triumvirát Carell-Tatum-Ruffalo v mrazivé oscarovce FoxcatcherRecenze filmu Hon na lišku (2014, 129', US)
Bennett Miller volá na zteč do letošní oscarové soupisky se sportovním dramatem diametrálně odlišným od jeho Moneyballu. Opět zobrazuje komplexní a rozporuplnou historickou postavu; tentokrát Johna du Ponta z období odchodu osmdesátých let s bratry Schultzovými, vítězi v olympijském zápase, a právě na třech mužích s třemi hereckými hvězdami tento temný biopic stojí.
RECENZE (AH) — Miller si v rozporuplných postavách libuje a nebýt přeblýskaného a celkově super-pozitivního Moneyballu, dala by se tato skutečnost považovat za tvůrčí poznávací znak (i když i postava Brada Pitta měla svá proti). V Bennettových filmech jsou vždy vyobrazeny dvě strany nějakého vnitřního konfliktu, pomalu vyplouvajícího na povrch a v důsledku krystalizujícího v působivé vyvrcholení. Miller to příkladně ilustroval na Capotem a pokračuje s tímto konstruktem i ve Foxcatcherovi, nejnovějším snímku talentovaného režiséra, filmu, který to má datem distribuce a vlastně i svou povahou jasně namířeno na letošní ceny Akademie. Zní to možná prvoplánově, snímek má ale anti-holywoodsky nahnilé jádro, obalené moderní dávkou poctivé filmařiny.
Nejvetší pozornost na sebe rozhodně strhne Steve Carell a jeho John du Pont, milionář a filantrop (a filatelista a ornitolog), ve skutečnosti outsider s dominantní matkou. Steveovo zobrazení je vtipné a vážné zároveň, inverzní k jeho obvyklé poloze, ledově klidné a s tunou make-upu. Carell předvádí společně se zbytkem obsazení životní výkon a je jím již teď oceněn oscarovou nominací. Každá scéna s ním je ve filmu něčím jedinečná, svědčí o tom už jeho filmový nástup - Tatum přijme jeho pozvání a sám přijede do jeho obřího sídla, kde po krátkém čekání milonáře potká poprvé. Miller nevěnuje nově příchozí postavě větší pozornost a pouze pomalu přechází z celku do amerického plánu - přímo tam, kde by byl na místě detail tváře s představením herce, Stevea Carella. Stačí prohlédnout jeho falešný nos s ptačím pohledem a zjistit něco znepokojivého, znaky šílenství, co ukrývá za svým výrazem.
O to hůř působí finální klimax, který vlastně není vůbec žádným vyvrcholením - jde spíš o logický důsledek chování všech přítomných postav, jako by byla každá oné události spoluviníkem, všichni svými činy přispěli k osudnému rozuzlení. To ale nevyřeší vůbec nic a Foxcatcher tak opravdu není lehkým snímkem na nedělní siestu. Vyvrcholení neposkytne klid, nevyřkne stanovisko, pouze vyrazí dech. Miller má navíc dokonalý hudební čich - kde překvapili This Will Destroy You z Moneyballu, tam nyní fungují instrumentální Whisper in the Noise. V půlce stopáže tak perfektně postaví scénu pomocí gradačního závěsu z "To Forget" a finální scénu zabalí do piána z Dylanova coveru "The Times They Are A-Changin". Funkční lahoda.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) —
Foxcatcher křičí kvazi-oscarovkou všemi směry. Bennett natočil moderní akademické drama o Americe, tematizuje v něm problémy financování, despoty, rizika elit a lidskou komunikaci. Jeho biopic je chladné, temné, precizně zrežírované drama o alfa-beta funkcích, o otcích-synech, o maskotech-sportovcích, především ale o zoufalých mužích. Proti poprojekčnímu kvasení deprese je vhodná kanonáda panáků a youtube videa s kočkama.
Hrají Channing Tatum (Mark Schultz), Steve Carell (John du Pont), Mark Ruffalo (David Schultz), Vanessa Redgrave (Jean du Pont), Anthony Michael Hall, a další