Ve Spojených státech amerických zemře ročně na předávkování/s předávkováním přibližně stejný počet lidí, jako je obyvatel Kladna. Opioidová krize sice není hlavním tématem nejnovějšího filmu Rona Howarda Hillbilly Elegy (2020), je ale rozhodně tím nejsilnějším.
RECENZE (JS) — V necelých dvou hodinách máme šanci nahlédnout do života tří generací jedné rodiny zpod Appalačského pohoří, potomků skotských přistěhovalců. Babička Mamaw, dcera Bev a vnuk J. D., determinovaní prostředím chudoby, nezaměstnaností, opuštění bohem a naplnění beznadějí, snaží se každý po svém vypořádat s následky ne zrovna učebnicové výchovy, s nepřízní osudu a oním baťůžkem čehosi dědičného, co si všichni neseme na zádech.
Režisér Ron Howard jako by nevěděl, jak danou látku uchopit. Výsledek ale chce být filmem pro všechny, na což je moc temný, filmem s přesahem, na což mu chybí intimnější přístup, a komorním dramatem, ke kterému ale hudbu složil blockbusterový skladatel Hans Zimmer (Inception (2010), Šifra mistra Leonarda (2006)). Tomuhle konkuruje snad jen Ondřej Hejma, jenž do prezidentského guláše postupně přidává bůček, rybízový džem, kečup a šlehačku. Jednotlivé ingredience ještě fungují, dohromady moc ne. Ellen DeGeneres ve svém úvodním monologu na předávání Oscarů v roce 2014 hledala správné slovo, jímž by vyjádřila, že si Amy Adams zahrála rovnou ve dvou nominovaných filmech. “Sobecké!”, zakončila. Samotná Amy Adams neproměnila ani jednu ze svých šesti nominací a zdá se mi, že se rozhodla jít ve stopách DiCapriova Revenanta (2015) a sahá jen po takových rolích, které jí nakonec tu vysněnou sošku vynesou. Něco mi říká, že postava psychicky nestabilní drogově závislé matky Bet ale ani tentokrát stačit nebude. Glenn Close ze 101 dalmatinů (2001) je jako starostlivá herdekbabička skvělá, pokud ale nějaké pozitivní dojmy nezabije režie, bezpečně je zadusí scénář. Loni to bylo poměrně úspěšné Marriage Story (2019), které Netflix vyslal do boje za třpytivá ocenění, letos to s tímto filmovým žalozpěvem zopakuje jen stěží.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JS) — Náročná látka + odfláknutá práce = několik srdcervoucích momentů, které nikdy neměly šanci na lepší zítřky.