Chad Stahelski potřetí vstupuje do stejné řeky, potoku krve, co protéka osudem pána, kterému zlí hoši zastřelili psa. Psa! Cesta jeho pomsty je po kasovním i kritickém úspěchu akčního, sladce brakového neo-noiru John Wick z roku 2014 dlážděna vystřílenými nábojnicemi, useklými prsty a zabodanými noži. Tentokráte jde po Johnově kůži komplet celé podsvětí: jak to pan Wick ustál, udýchal, uběhal a ubelhal?
RECENZE (AH) — Stahelski se drží stejného formátu, co se mu v prvních dvou dílech osvědčil – snad jen s tím rozdílem, že diváka vrhá do víru dění už od první minuty – hrdina v nočním dešti utíká. Přímo se navazuje na předloňskou dvojku a drtivou většinu stopáže opět vyplňuje akce, která nejen že nezastavuje na znamení, ale ani na nutných diváckých odpočívadlech. Nulové kompromisy jsou v tomto ohledu sympatickým podtržením toho, čím Wick v jádru je – tedy vysoce dynamické řemeslo, které má nyní mnohem blíž k orchestrovaným snímkům typu The Raid (2011), než k roztřesené (a přesto skvělé) akci bournovského typu. Srdcová práce semknutého týmu kaskadérů a znalců bojových umění pod dohledem autorů, kteří demostrují zručnost a nekompromisní přehled v technice. Spíš než o plnohodnotný film tak jde o jakýsi kinematografický a cirkusový showreel toho, co vše je před kamerou možné – a Keanu Reeves jde po Cruisovsku do všech myslitelných eskapád zkrátka po hlavě. Kůň versus noční město s motorkovou honičkou? Rychlostní supersport proti bandě týpků, co na burácejících jednostopech tasí samurajské meče? Nesmyslný, dotažený, fyzický, dechberoucí souboj na nože hned v úvodních dvaceti minutách? Místo Keanu si do odpovědí na tyto otázky můžeme dosadit Nicolase Cage, který z populárního Youtube videa nadšeně odpovídá na všechny více či méně šílené režisérské nápady jednoznačně... Jo!
V rámci žánru jde o špičku, jejíž neduhy se stopáží lineárně přibývají – pokud bychom vzali jedničku jako absurdní prasbu s hollywoodským underdog-oblíbencem v hlavní roli, dvojku jako trochu vyčerpanou střílečku už postrádající napětí a ztrácející pozlátko s dialogovou kvalitou (která nebyla nikdy kdovíjaká), pak je trojka ve všech těchto prvcích hrdým pokračovatelem, co nese pomyslnou pochodeň výbuchů a držkopádů zase o fous dál. Wick na dramatické formě běh-akce-střelba-plán-běh-střelba-stopka-plán-běh-střelba (a znovu) využívá každého kousku minutáže k očividnému hereckému sebeuspokojení, jak ostatně dokládají sdílená behind-the-scenes videa ze sociálních sítí s důkladnou přípravou na roli (kterou absolvovala i vedoucí ženská představitelka Halle Berry). V jádru je jinak John, stejně jako všechny ostatní postavičky, jednorozměrným panákem v zaznamenané počítačové hře, který chodí mezi charaktery s obřím vznášejícím se otazníkem nad jejich hlavami, a pak se pro změnu zase střílí. Střelby je ale letos celkově méně, bouchací pasáže více sází na fyzično (což je dobře), zmiňovaný set-piece v zadku starého domu s historickými obrazy a noži je jednou z nejlépe předvedených akčních sekvencí, která se krom do diváckých myslí určitě zapíše i do dějin žánru – nikdy není prostor k nudě, produkce je viditelně dražší než dřív, potěší i bokovka od zmiňované Halle Berry (i když kromě nápadu a hláškou se psem nemá valného významu) a i humor, který je čistě wickovský... Snad až na ty všudypřítomné hotely – posvátné přístavy světa zločinu – se kterými se v posledních dobách doslova roztrhl filmový pytel.
Pokud je tedy diváckým cílem pochroupat popkorn a vidět tuhle akční estrádu na co největším plátně a s co nejlepším zvukem (pražský IMAX bohužel zajímá jenom přerostlý ještěr), pak je určitě možné doputovat až blízko filmové nirváně. A ano, Parabellum je v žánrovém rámci už těžké posunout někam dál (i když k tomu s otevřeným koncem a box office výsledkem bezpochyby dojde) a vlastně mu cokoliv i vytýkat – s nadneseným dějem, absencí jakéhokoliv napětí a přibývající akční vyčerpaností se už tak nějak počítá. A pokud ne, tak bláhový lid očekávající dramatické šponování, vícerozměrné postavy či rovnou osudovost půjde z kina těžce zklamaný.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Žánrová a řemeslná lahoda, jejíž bojové triky je třeba vstřebat s dotaženým audiovizuálem z co největšího filmového plátna – ihned po projekci si totiž zaškrtneme položku v deníčku a více na Johna vzpomínat, alespoň do příštího dílu, opět nebudeme.
Hrají Keanu Reeves (John Wick), Halle Berry (Sofia), Ian McShane (Winston), Jason Mantzoukas (Tick Tock Man), Asia Kate Dillon (The Adjudicator), a další