Steve Spielbergů vede tu nejhustší hollywoodskou smetánku do boje proti fake news, vládnímu populismu a útlaku něžného pohlaví. Před Ready Player One si legendární filmový autor stihl střihnout chytrou konverzačku v realistickém dramatu z dějinné výseče Spojených států v sedmdesátých letech, kde mění schvalování Lincolnova třináctého dodatku za novinářské schvalování leaku skutečností utajovaných nejvyššími vládními představiteli. Z americké občanské války hop do Vietnamu. Tom Hanks a Meryl Streep dávají tušit učebnicovou definici oscarové prvoplánovky, výsledek osciluje mezi filmařskou odpovědí na #metoo a jasným vymezením postoje k současnému establishmentu.
RECENZE (AH) — Tento článek by se klidně mohl jmenovat Hollywood versus Donald Trump. Ačkoliv Spielberg tlumočí vysoce aktuální téma, co šikovně rezonuje nezávisle na divákově státní příslušnosti nebo ideologickém vyznání, pomáhá si k tomu zkráceným a zjednodušeným výtahem reálných událostí, které skrývají mnohem větší barvitost a hloubku, kam se dá jednoduše ponořit hned dvěma způsoby:
Steve vloni pravděpodobně zhlédnul dva výborné dokumenty – jedním je The Vietnam War (2017) Kena Burnse (mimochodem se soudtrackem od Reznora/Rosse), což je komplexní, sedmnáctihodinová sonda o geopolitických a válečných útrapách západu v nechvalně proslulé asijské zemi. Množství materiálu a jeho zajímavost nemá v této formě z dané části moderní historie obdoby a těžko by někdo vznášel námitky pro jeho využití jako didaktické pomůcky během vyučování dějepisu, až se učitel dostane do kapitoly studené války (což je vzhledem k tuzemskému systému učebních osnov nepravděpodobné). Totiž, množství hráčů, jejich komplexní cíle a šíleně zašmodrchaná politická situace učinila po deset let z východní části poloostrova Zadní indie hotové peklo, nejen co se týče zbytečných ztrát na životech, ale i z pohledu informací a válečné propagandy, jejíž pravou povahu Pentagon Papers (které jsou základem děje v The Post) před veřejností skryly. Důvody a analýzy generálů, poradců a ústavních činitelů kolem prezidenta Johnsona (a později Nixona) lze interpretovat na tisíc způsobů, a ačkoliv určitě není záhodno sypat do veřejnosti falešná čísla o ztrátách a vymyšlených úspěších, krátit tyhle pochody černobílým dělením na “muže v bílém domě” a všechny ostatní je přinejmenším krátkozraké. Spielberg se spolu se svým hereckým vedením hrdě hlásí k demokratům a jejich morálním hodnotám, větší nadhled by mu tady ale vůbec neškodil.
O to víc, když jeden vezme v potaz případ Jána Kuciaka, jehož násilná smrt zase jednou otevřela celospolečenský dialog o nebezpečí spojeným s povoláním, jehož důležitost The Post do veřejného prostoru předkládá.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Neuvěřitelně komplexní řemeslnost následující všechny myslitelné poučky o teorii filmu, kterou lze pod nánosem oscar-baitu lehce přehlédnout. Steve vyhrává se zajímavým dějem, který tematicky přesahuje do moderní doby, co ale zároveň klouže po povrchu a důležitou, komplexnější část událostí úplně vypouští. Předchozí autorova akademičnost pomalu vyčpívá, opatrná odtažitost nicméně zůstala a podepisuje se to ve vztahu k jinak výborně zahraným postavám a v absenci napětí. The Post sice vypráví mistr, i ten se ale může někdy utnout.