Michael Cuesta se po zkušenostech s akčními béčky (naposledy s Kill the Messenger z roku 2014) opět kymácí na vlnách přehnaných velkoakcí – tentokrát se v jeho filmu loví teroristé a rekrutují herci s obnovenou slávou devadesátých let. Za hodňáky tu kope Mitch Rapp, prototyp bourneovských zabijáků z pera/klávesnice Vince Flynna a jeho novel o tvrdých hoších. Jeho nejnovější adaptace nás ale utvrzuje v přesvědčení, že jeho dílo trpí těžkým amerikanismem a černobílým viděním – American Assassin navíc zabředl ve filmové dekádě definované Skálou a akčními superhrdiny víc, než je zdrávo.
RECENZE (AH) — Premisa se pyšní ukázkově vypracovanou trailerovou kampaní, která zaujme nejednoho filmového fandu – esence devadesátkových klišé v ní chyběla, vyčnívala slušně vypadající revenge jízda ve stylu "najdu tě a zabiju tě" díla Liama Neesona. Ještě pořád neokoukaný Dylan O’Brien dostal pro Hollywood typickou pre-production šanci potrénovat bicáky, naleštit vychrtlý pekáč buchet a následně na plátně demonstrovat, jak se rozdávají oboustranné háky islamistickým zlounům. Částečně to tak je – superhrdinské taháky jsou na svých místech, problém je, že Cuesta se svým filmem v podstatě dost klame. Celou hrdinskou motivaci se zavražděnou snoubenkou z plážového resortu využívá jen jako logický posun v ději, nikoliv jako získání charakterového šrámu a vlastnosti, se kterou by se poté mohl divák ztotožnit.
Dylanův Rapp proto projde velmi rychlou proměnou z bezstarostného klučíka se smartphonovou obsesí do zabijácké mašiny, která trpí na vlastní horkou hlavu a dělání všeho, jen ne plnění rozkazů. Vida, důvod k pobití všech strůjců plutoniových neplech je na světě – klišé kaše kompletní cesty protagonisty je hustší s každou další lokací a každým dalším zabitým východňanem. Seznam deus-ex machín a podivných náhod s přibývající stopáží lineárně narůstá. Na přemýšlení není mezi stránkami akčního skriptu čas, což ale očividně nebyl tvůrčí cíl: na pominutí těchto obstrukcí se ale Assassin bere dost vážně a snaží se probudit něco víc, než jen starostlivou sekanici pěstí a kopanců.
Ta totiž funguje dobře – Cuesta dokazuje znalost řemesla a se štábem dokázal vykouzlit několik zajímavých akčních scén. Kinematika a kamerová obratnost nedosáhnou kvalit letošní Atomic Blonde – Cuestova síla je v dávkování agresivních situací v momentech, kdy to divák nejmíň čeká. Klišovitý románek sklouze úplně jinam, než to vypadá, podobně je tomu s nepříjemně drsnou mučící scénou nebo úvodní expozicí na pláži, kde se uvěřitelnost setkává ruku v ruce se skutečností. Inspirace tady plyne z moderních dob, ve kterých jsou případy plážových vrahů s kalašnikovy bohužel smutnou realitou.
Těchto míst osvícení je ale poskrovnu a přímá linka příběhu se dere s průměrnou devadesátkovou logikou a vlastně i atmosférou – bez grandiózního finále to prostě zakončit nejde a jeden by si řekl, že vzduchem letící Nicolas Cage ze Skály je pro tento žánr strop. Není.
Dylan O’Brien život do filmu na první dobrou nevdechuje, prototypu akčního hrdiny se nepodobá fyzicky, ani chováním – jako klučík se v nečekaně silném ansámblu poměrně dost ztrácí. Už ten Charlie Hunnam v letošním Králi Arturovi byl zajímavější volbou. Na fotkách vypadá každopádně slušivě. Taylor Kitch aka Woodrough z druhé série o detektivech z Vinci je nejvšednější definicí záporáka, jakou lze v učebnicích nalistovat – aby toho nebylo málo, jedná se tu o model “bývalý žák gone rogue”. Letošek pro sebe ale i zde krade Keaton, který tu pokračuje ve své znovuzrozené krasojízdě – z ex-navy-seal důstojníka s kšiltovkou a devítkou za opaskem vymačkává maximum a není nic jednoduššího než mu všechny ty smrtonostné chvaty uvěřit. Kaskadéři tady potřeba nebyli.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Cuesta natočil akční béčko vystřižené z devadesátkových přísad, navoněl ho moderními řemeslnými způsoby vnitrozáběrové točby s potřebnou mlátičkovou kinetikou. Dějová linka je tu logicky nespojitá a neuvěřitelná, což by se v rámci béčka dalo odpustit – Assassin chce divákovi bohužel za každou cenu dokázat, že hraje čistou hru ratingu AAA.
ProdukceMarshall Herskovitz, Nick Wechsler, Edward Zwick a Lorenzo di Bonaventura
Hrají Michael Keaton (Stan Hurley), Dylan O'Brien (Mitch Rapp), Taylor Kitsch, Scott Adkins (Victor), Shiva Negar, a další
Hodnocení zbytku redakce:
4
JB — Americký ass a syn se z hlavy vykuřuje setsakra rychle - po týdnu od projekce se vybaví jen monster finále a s nadhledem hrající a vše ostatní do kapsy strkající Keaton. Náboj filmu je rozporuplný, není to uvědomělá pocta devadesátkám, ani moderně střižený akčňák, spíš cosi mezi se spoustou neduhů obou zmíněných. Z šedi ční akorát zmiňovaný Keaton a sem tam nějaký minikopanec do žánrových klišé, který ale působí spíš dojmem náhodně vloženého prvku, než jasně střižené vize. Potěší i ratingem nevázaná brutalita, ale víc fakt nic.