P

Premiéry, 29. červenec 2017 11:05Tinker, Tailor, Lorraine, WickRecenze filmu Atomic Blonde: Bez lítosti (2017, 115', US)

Druhá půlka tvůrčího dua společnosti kolem série Johna Wicka, David Leitch, se pustil sólo do vlastní vize sta způsobů, jak někomu nakopat zadek. Populární sdílení univerz se v tomto připadě nekoná, Leitch se svým novým filmem naopak ukazuje, jak frustrující umí být konflikt dvou nesourodých forem – pěstní, fyzické mlátičky á la Jason Bourne a špionážní kombinatoriky, naoko vypůjčené z pera Johna le Carré.
Atomic Blonde: Bez lítosti, 2017, 115', US Jonathan Prime © Universal Pictures
RECENZE (AH) — Leitch definoval Wickův vizuál s produkčním designem a stylem cool obleků – tuhle vizuální stránku dotahuje v Atomic Blonde ještě o kousek dál, skoro na ni zakládá. Jeho film, odehrávající se na pozadí konce divokých osmdesátých let v studenou válkou načichlém Berlíně je totiž krom špionážní akce především přehlídkou dobového šatníku, osmdesátkové populární hudby a stylizace výrazových prostředků, od nasprejovaných titulků po neonové šílenství, které by i Refn záviděl. Mysleme na The Man From U.N.C.L.E., jen bez těch prďáckých fines a svěží Itálie. Digitální točba tu umožňuje nejen přepáleně odsaturovaný post-grading, ale hlavně nekonečně mnoho pokusů o šílené akční kousky. To je dobře, protože mimo ně nemá Atomic Blonde moc co nabídnout.

Má samozřejmě Charlize Theron, která tu nakopává milion zadnic: Charlizina Lorraine funguje jako extrémně chladná a nepřístupná děva/špiónka/vražedkyně, která ke schlazení od horké akce potřebuje vany plněné modrou a kostkami ledu. Ty pak pro změnu využije ve svém oblíbeném drinku, skrz který pomrkává do Bondova revíru – ale pozor, zdejší lovecká teritoria fungují na jiných principech. Na šarm a vybranou společnost se tu nehraje, film se místo nich točí ve špiónských kruzích, které jsou ale divákovi fatálně ukradené, postrádají napětí a cit v postavách. Theron, její (polo)nahé tělo a dlouhé končetiny navíc zajímají kameru až s přemírou, která s vybudovaným fetišem začne poměrně rychle otravovat.
© Universal Pictures

Dějová překombinovanost s dvojitými a trojitými agenty, přeběhlíky a špiony je přerušována vítanými akčními sekvencemi, na nichž se duo Leitch a Theron vyřádili jak nikde a nebojím se říct, že v jejich kinetice definovali nový typ akční anti-hrdinky, která si vypůjčuje jak z Bournea tak z Wicka. Její samostatná funkčnost a hra je na vysoké úrovni a Theron by v této poloze mohla klidně odprezentovat minisérii, problémem zde je ale timing a příběhová “vata”, která působí jako preludium k další epické mlátící scéně. Takhle se dá de facto zabalit celý snímek, který jakoby čeká na tu jednu nesmyslnou lokaci, kde proběhne snad pětiminutová bojová scéna s neviditelnými střihy, která svou gradací a totální vyčerpaností elaboruje nad jiným druhem fyzického konfliktu dvou postav – a sice na tom, že je zatraceně těžké někoho jen tak “poslat k zemi”. Nevěsta proti šílené osmaosmdesátce, jen celkově plošší a s pečlivým výběrem střevíců a kabátce. Nebýt této sekvence, Atomic Blonde vlastně nestojí za návštěvu kina.
Jonathan Prime © Universal Pictures

Totiž tam, kde Wick vystřílel desítky nakladačů s vizí odplaty za svého zabitého pejska, tam, kde Bourne vyřídil jednotky agentů s osudovostí své zastřené minulosti, tam Lorraine zabíjí tak nějak mimochodem. Film a jeho hlavní hrdinku nic nemotivuje, plátno je proto takovou plastičtější a méně zajímavou verzí výše zmíněných snímků. Na dvě hodiny stopáže je Atomic Blonde děsivě prázdná a nudná, bez viditelné snahy chopit se snímku jinou formou, provést žánrové typikálie jiným směrem – příležitost s berlínským zasazením a dobrým castingem tu totiž rozhodně byla.

Výčitky tu musí letět na správnou adresu, a to je ta Leitchova – místo řízení filmu se tvůrce baví šílenými kousky kaskadérů, kteří létají vzduchem, sklem, autem a míchá vkusnou, ale přepoužívanou dobovou mixtape s Blondie, Nena, Depeche Mode nebo New Order. Na povrchu to působí "cool", chybí tu ale důvody a postavové kořeny. Kaskadérské Rychle a Zběsile se alespoň bere vážně jen tak z poloviny.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Boj dvou různých filmových přístupů s dojmem prázdného dějového nájezdu do akčních zatáček, které jsou řemeslnou lahodou a kaskadérskou špičkou. Osmdesát procent času stopáže se ale zírá do prázdných filmových políček, která nabídnou plochý a překombinovaný děj, jednorozměrné postavičky a přemíru diskotékové hudby.

4 Jak hodnotíme?

4

Atomic Blonde: Bez lítosti Atomic Blonde
David Leitch

4676.77963

Atomic Blonde: Bez lítosti / Atomic Blonde, 2017, celovečerní, 115', US

UvedeČt, 3. srpen 2017 — Vertical Entertainment

RežieDavid Leitch

ScénářKurt Johnstad

ProdukceCharlize Theron

Hrají Charlize Theron (Lorraine Broughton), James McAvoy (David Percival), John Goodman (agent CIA), Sofia Boutella (Delphine), Toby Jones (Gray), a další

Hodnocení zbytku redakce:

5
Další články z kategorie Premiéry:
Více