P

Premiéry, 11. září 2017 12:47 aktualizováno 11. září 2017 12:47Uncharted: Mummy jobRecenze filmu Mumie (2017, 100', US)

Ještě před Barry Sealem se letos Tom Cruise objevil v jiné filmové roli: navenek odlišné, ale archetypálně v typicky cruisovských botách. Totiž v Mumii, kde Cruise ke svému milovanému Ethanovi skutečně nemá daleko – a to i přes zjevnou snahu vykreslit postavu uličníka a lapky, diametrálně odlišné od Indiana Jonese (a přesto dýchající v dobrodružném blockbusteru obdobného ražení). Monumentální odstartování “temné” ságy studia Universal se v květnu nepotýkalo pouze s problémovým dokazováním smyslu vlastní existence a bazální přesvědčivosti, po svém uvedení bojovalo i o kinosálové kasy. Cruisova tvářička celoplanetární celebrity s udržovaným sixpackem v úctyhodném věku jsou sice pro průměrného diváka jasné taháky, i to ale mnohdy nestačí.
Mumie, 2017, 100', US © Universal Pictures
RECENZE (AH) — Čiré zoufalství je totiž tuny vážící kotvou, která táhne celý tento pohlaváry zpískaný projekt k filmovému dnu. Studia a producentské hlavy si jasně uvědomují moderní dobou pokřivený svět zábavy a věk značek, prodeje práv, vymýšlení rebootů, spin-offů a finanční důležitost franšíz. Ty do značné míry definují kino desátých let současného století a přetváří tradiční pohled na tvorbu, prodej a distribuci audiovizuálního díla – filmové festivaly nám naštěstí změna v pravidlech prozatím neukradla. Jak do tohoto modelu ale zapadá Mumie, snímek vypůjčující si syžet ze Sommersovy předlohy a přetvářející minulý pokus tradičního hororu německého typu na akční thriller s hrozbou celosvětového zániku? Prakticky vším.

Kurtzmanův nejposlednější snímek je množinou mnoha zmatených soubojů tvůrce s divákem, poněvadž o čistou popkornovku se v tomto případě nejedná a o sofistikovaný thriller spoléhající na postavy a dusivé “vážno” také ne. Přehraná serióznost v tonální hlouposti Mumii rozhodně nechybí, její křiklavost je s nepadnoucími vtípky snažící se rozporuplný pastiš odlehčit s přibývající stopáží větší a nesmyslnější. Tvůrčí slepenec je trhán čekanou šablonovitostí postav, trapnem spojeným s onou konkrétní mumifikovanou, nadrženou Ahmanet (i když se Sophia Boutella snaží) a dějem, který v půlce přehodí kolej do těžko uchopitelných končin a jeden se tak najednou přistihne, že vlastně kouká na nebezpečně žhavý milostný trojúhelník protagonistů a antagonistů. Šarm zdá se funguje i v případě tisíce let starých balzámovaných mrtvol, obzvlášť pokud jde o Coma Truise, tedy, Toma Cruise.
© Universal Pictures

První šachový tah Universalu v jeho Dark Universe™ je nepřekvapivě prvoplánový a jeho svěření do rukou Kurtzmana nebylo protentokrát dobrým nápadem – autor má za sebou navíc pouze People Like Us z roku 2012, což je učebnicový příklad mdlého snímku, co neurazí a nenadchne. Kurtzman jako by tady chtěl dokázat svou řemeslnost a režijní umětelství: kombinuje různé žánrové prvky v obrovskou snahu o nic. Zdravý rozum je něco, co jemu a jeho postavám na papíře a na plátně chybí – akčně jednající charaktery zabíjí každou situaci nějakým šíleným dialogem nebo kvazi-vtipnou hláškou, různí aktéři se zjevují na náhodných místech zrovna tak, jak se to efektivně hodí ve vyprávění. Není třeba to rozpitvávat, jednoduše naprosto tupá záležitost namířená na masy.
© Universal Pictures

Franšízová lepenka se scénářem vycucaným z prstu je příkladné shrnutí Kurtzmanova filmu – používá navenek svěží lokace a momenty s odérem současnosti, jako jsou války v Mezopotámii a přemíra moderní technologie. Blýská se akčními fragmenty, jejichž dynamiku a nápady téměř až do puntíku krade z herní série Uncharted – jen je dělá horšími, čímž by se dala Mumie vlastně dobře podtrhnout. Půjčuje si různé filmové dobroty a dělá je hůř, lepí je dohromady a chutná to hůř. Vždyť přece ta Sommersova Mumie v hávu pokory ke starým hororům a sahající až do dob německého expersionismu byla nejen filmově hodnotnější, ale na míle zábavnější. Jo, Cruise si dělá vlastní stunty – pojďme ho pochválit, že ho ve scéně probuzení z mrtvých svlékneme do naha. A co nás v blízké budoucnosti čeká za příspěvky? V únoru 2019 má přijít Bride of Frankenstein, po ní určitě Invisible Man a Jekyll s Hydem, který je ostatně už nakousnut v Mumii, pak snad někdy Fantom Opery a vybrat herce do role Quasimoda. Zítra se bude tančit všude, až vlajky temného universa k nebi vystřelí.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Šíleně zoufalý pokus o další z filmových franšíz, smrdící vychtěnost a nefungující aristotelova pravidla – tohle nemohlo nikdy fungovat a v neskývaném utajení doufáme, že se celá tahle přebujelá touha po značkových penězích brzy zase zhasne. Je tu každopádně možnost, že až v budoucnu vykopají tenhle film archeologové, budou ho považovat za dobrý.

3 Jak hodnotíme?

3

Mumie The Mummy
Alex Kurtzman

3545.41534

Mumie / The Mummy, 2017, celovečerní, 100', US

UvedeČt, 8. červen 2017 — CinemArt

RežieAlex Kurtzman

ScénářJon Spaihts a Billy Ray

Hrají Tom Cruise (Nick Morton), Russell Crowe (Dr. Henry Jekyll), Sofia Boutella (Ahmanet), Annabelle Wallis (Jenny Halsey), Jake Johnson (seržant Vail), a další

Další články z kategorie Premiéry:
Více