Pinbacker ~ Premiéry ~ recenze
O bulvár se nijak zvlášť nezajímáme, když jde ale o válečné drama Roberta Zemeckise, které podle všeho tak trochu může za rozvod již bývalého nejadorovanějšího páru Hollywoodu, nenápadně bystříme uši – obzvlášť při všeobecně šeptané pravdě, že ten film vlastně za moc nestojí. Zemeckis totiž nevidí rok 1942 nijak zvlášť po svém: z pera Stevena Knighta šolichá generickou špionážní školu, která je ve svém jádru ještě umělejší než její papundeklový vzhled. Počkat, to byl záměr? Brad Pitt a Marion Cotillard jsou v nejnovějším Robertově dramatu Spojenci.

Umění o předstíránírecenze napsal

Adam Hencze

dne 7/3/2017

Nepíše se to snadno, ale reinkarnaci Robertových zlatých snímků z uvolněných devadesátek už pravděpodobně neuvidíme. Let a Muž na Laně jsou považovány za lehce nadprůměrné snímky posledních let a tvůrcův nejposlednější filmografický přírůstek, Spojenci, je na tom ještě podstatně hůř. Jakoby z dřívější režijní preciznosti a důrazu na roztodivné postavy s věhlasnými hereckými jmény nezbylo v roce 2016 vůbec nic (kromě tedy těch hereckých jmen). Kouřové signály byly ostatně k vidění již u zdrženlivých trailerů a během (ne)chtěné mediální masáže, která snímek a údajný "románek na place" dvou hlavních protagonistů provází jako lepivý smrádek. Horší je ale fakt, že zmatky pod rukama režiséra Boba ze snímku září stejně jako rozepnutá blůzka Marion Cotillard. A jestli byl právě tím Brad kdovíjak oslněn, divák ne.
© Paramount UK

Pittův Max Vatan se v Casablance setkává s Marian Beauséjour a prakticky ihned padá do role Pařížana, kterou má v africkém městě nasáknutém nácky vykonávat. Dvojice působí správně křečovitě a vyloženě špatné výkony obou herců jsou v úvodní třetině vysvětlitelné samotnou zápletkou – prostě jde o dva podprůměrně cvičené agenty, co pracují v zástěrce falešných identit. Jenže. Snímek se po jediné (a tak trochu dramaturgicky vynucené) akční scéně přesouvá do bombardovaného Londýna, aby mohl v plejádě nevkusu, falešných pohledů, srandovních přízvuků a nevěrohodných citů pokračovat. Opět bychom mohli odůvodňovat zápletkou, která by snad i dávala smysl u dvojí funkce postavy Marian/Marion Cotillard, jenže to by tu nesměl být údajně po uši zamilovaný Pitt. Ten doručuje herecký přístup, který osciluje mezi nezájmem a opovržením, a zakládá tak divácký odboj proti bazální přesvědčivosti prakticky všech filmových událostí.

Obě postavy se nepřestávají cákat v nevyváženém dramatu o svém vztahu, přičemž obě jsou těžce nezajímavé a roboticky nelidské, a neříkejte, že špioni nejsou lidé. Nevyváženost se tiskne i do Spojenecké dramaturgické složky, a to už je opravdu zle – Robert po expozici rodinného života započne neobratné skoky mezi tématy a chvílemi neví, co chce vlastně vyprávět: jde nám o původ a pravost identity falešných hráčů, jde nám o práci pro agenturu, o co nám vlastně ksakru jde? Tvůrce často ztrácí nad dvojicí popkulturních hvězd pevné otěže a místo stabilizace servíruje jednu neuvěřitelnost za druhou – spadnutí sestřeleného stíhače těsně vedle hnízdečka lásky by mohlo fungovat jako solidní dramatická vložka s produkční hodnotou, tady už je to prostě jen "další věc za čárou". Diváka to zkrátka nezajímá, protože Marion Cotillard a Brad Pitt jsou ve Spojencích jedním z nejméně přesvědčivých filmových párů a skutečnost je o to těžší, pokud vezmeme v úvahu neskrývané šťouchání do dvojice Bergman/Bogart.

Faleš se ze syžetu manifestuje do formy jako další tajný agent, a pokud byl toto Robertův záměr – provázat celý film otázkou diference pravdy od lži – tak se vše povedlo. Spojenci jsou totiž plní greenscreenového papundeklu a jasně viditelného studia, tudíž to má přesvědčivost prohrané i na této frontě. Lež je na diváka kladena lstivě, odhalení je ale až příliš snadné.
U Spojenců je nejsmutnější fakt, že ve finále vůbec není jasné, co chtěl Robert vlastně s filmem říct, udělat, čeho dosáhnout. Dvě megahvězdy mu ujíždí sem a tam, Pittovi je vše očividně úplně jedno a Marion je étericky otravná jako obvykle. Triumf nad legendární Casablancou skrz sex v autě během pouštní bouře? No prosím. Zemeckis se v těch filmových lžích nalokal vody a Spojence v nich totálně utopil.

trailer 1