O bulvár se nijak zvlášť nezajímáme, když jde ale o válečné drama Roberta Zemeckise, které podle všeho tak trochu může za rozvod již bývalého nejadorovanějšího páru Hollywoodu, nenápadně bystříme uši – obzvlášť při všeobecně šeptané pravdě, že ten film vlastně za moc nestojí. Zemeckis totiž nevidí rok 1942 nijak zvlášť po svém: z pera Stevena Knighta šolichá generickou špionážní školu, která je ve svém jádru ještě umělejší než její papundeklový vzhled. Počkat, to byl záměr? Brad Pitt a Marion Cotillard jsou v nejnovějším Robertově dramatu Spojenci.
Obě postavy se nepřestávají cákat v nevyváženém dramatu o svém vztahu, přičemž obě jsou těžce nezajímavé a roboticky nelidské, a neříkejte, že špioni nejsou lidé. Nevyváženost se tiskne i do Spojenecké dramaturgické složky, a to už je opravdu zle – Robert po expozici rodinného života započne neobratné skoky mezi tématy a chvílemi neví, co chce vlastně vyprávět: jde nám o původ a pravost identity falešných hráčů, jde nám o práci pro agenturu, o co nám vlastně ksakru jde? Tvůrce často ztrácí nad dvojicí popkulturních hvězd pevné otěže a místo stabilizace servíruje jednu neuvěřitelnost za druhou – spadnutí sestřeleného stíhače těsně vedle hnízdečka lásky by mohlo fungovat jako solidní dramatická vložka s produkční hodnotou, tady už je to prostě jen "další věc za čárou". Diváka to zkrátka nezajímá, protože Marion Cotillard a Brad Pitt jsou ve Spojencích jedním z nejméně přesvědčivých filmových párů a skutečnost je o to těžší, pokud vezmeme v úvahu neskrývané šťouchání do dvojice Bergman/Bogart.
Faleš se ze syžetu manifestuje do formy jako další tajný agent, a pokud byl toto Robertův záměr – provázat celý film otázkou diference pravdy od lži – tak se vše povedlo. Spojenci jsou totiž plní greenscreenového papundeklu a jasně viditelného studia, tudíž to má přesvědčivost prohrané i na této frontě. Lež je na diváka kladena lstivě, odhalení je ale až příliš snadné.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — U Spojenců je nejsmutnější fakt, že ve finále vůbec není jasné, co chtěl Robert vlastně s filmem říct, udělat, čeho dosáhnout. Dvě megahvězdy mu ujíždí sem a tam, Pittovi je vše očividně úplně jedno a Marion je étericky otravná jako obvykle. Triumf nad legendární Casablancou skrz sex v autě během pouštní bouře? No prosím. Zemeckis se v těch filmových lžích nalokal vody a Spojence v nich totálně utopil.