Pinbacker ~ Premiéry ~ recenze

Kina jsou v obležení comebacku se zabijáckým té 800 z Rakouska, kultovní značky, které se tentokrát chopil Alan Taylor – ten svým přispěním pouze připomíná a potvrzuje extrémní důležitost okamžiku, kdy přestat. Skončit, pohřbít značku a nechat ji odpočívat v pokoji. Snímek se i přes finanční harakiri těší divácké oblíbenosti, okem filmového kritika ovšem propadá do filmové spodiny a nemá šanci obstát.

Nový Terminátor neví, jak začít, natož kdy skončitrecenze napsal

Adam Hencze

dne 13/7/2015

Už nějakou dobu viselo ve vzduchu celosvětové podezření na propadák – trailery naznačovaly mnohokrát vykradený patos s nejistým hereckým obsazením (plus s obrovskými spoilery) a Cameronův blahozpěv, který přišel za pět dvanáct, na tom nemění zhola nic. Upoutávky totiž skutečně nelhaly. Pátý Terminátor je neskutečným šlápnutím vedle, snoubí v sobě nepochopitelnou hloupost hned několika zodpovědných osob a bez sebemenší dávky studu vykrádá prakticky celou svou filmovou historii. Přímočarost, s jakou pomocí těchto nekalých praktik táhne na branku, je zarážející.

A to je možná největší z mnoha problémů, i přes pominutí faktu, že žijeme v době rebootů, prequelů a všudypřítomných spinoffů a přistoupíme na ždímací hru velkých západních studií. Film je dramaturgicky děsivě jednoduchý a staví na principu střídání dialogu a akce, tím kontrastuje v nesourodé dynamice dvou filmových jevů, z nichž ani s jedním neumí pracovat. Dialog deklasuje na funkci umlčení zlých jazyků, těch, které by se chtěli šťourat ve zmršené časoprostorové logice, která je plná paradoxů a dějových nesmyslů. Scénář dále občas nabídne staronovou hlášku, která ovšem postrádá místo k přistání, narážku do předchozích dílů nebo vysvětlení nového paralelního vesmíru postav, ve kterém bude pasivní divák plavat (pokud se nebude pravidelně probouzet pouze do akčních pasáží). Po spokojením se s touto skutečností si bude chtít vychutnat akci, kterou jsou terminátoří filmy proslulé – zde dostane servírované digitální peklo, které například ve vrtulníkové honičce postrádá veškerou fyziku, tím pádem i logiku. Tato sekvence má blízko až k loňskému LEGU, to bylo ale vtipné a po všech stránkách boží. Staronový T-1000 nemá absolutně co nabídnout a i přes snahu Byung-hun Leeho vypadá snad dokonce hůř než před těmi čtyřiadvaceti (!) lety, akce nemá navíc díky PG-13 žádnou šťávu a kinematicky bledne proti všemu ostatnímu, co filmové léto nabízí. Genisys není hardcore akční žánrovkou, nýbrž letním sci-fi popkornem, vytlačeným na zakázku. Filmařská laxnost je především scénáristicky do nebe volající.
© 2015 Paramount Pictures

Velkolepé zahájení přitom vůbec nevypadá špatně. Sice jsme tu už měli herecky tři Sáry Connorové a šest Johnů Connorů, na startu ale dojde k rychlému zorientování a příslibu kvalitní zábavy, obzvlášť fandové značky si mohou zalibovat nad obratnými dějovými zkratkami a neustálým pomrkáváním. Beznadějné útoky proti strojům v post-apokalyptických USA mají v sálech s dobrým zvukem zaděláno na lahůdku, v budoucnosti ale dlouho nezůstaneme. Místo toho přijde výlet hned do několika epoch – první zastávka je kultovní město andělů 1984, druhou pak produkčně vděčný rok 2017. Kyle Reese v podání nejotravnějšího herce součastnosti, Jaie Courneyho, má zachránit Sáru před vraždícím Terminátorem, odlišná pravidla paralelního vesmíru ale brzy vyplavou na povrch a celá situace dostane trochu jiný nádech. Tato dějová odbočka je největší zajímavostí snímku a mohlo se na ní žánrově stavět, bohužel se pouze donekonečně rozpitvává a tím oslabuje kvůli jejím chybám. Konfrontace a návaznost na původní snímky, Terminátora z roku 84 a ještě kultovnější druhý díl z roku 91 probíhá pouze skrz ony zmíněné nepovedené hlášky, děj už je v jiném universu. Stejné postavy, jiní herci a pozměněné události. Na parodický třetí a promarněný čtvrtý díl se nebere zřetel vůbec, dějově se odkazuje na první dvě sestavení. Jste v tom ztraceni už teď? Těšte se na předžvýkání z pera autorů, to je teprve bramboračka. Sequel je v tomto případě ještě reboot, který zároveň resetuje příběh. Na mysl ztracenou v nesmyslných pravidlech vyvstane otázka – může vůbec některá z postav zemřít?
© 2015 Paramount Pictures

Alan Taylor má typické neduhy televizního režiséra – předvádí genericky kvalitní řemeslo, které nemá čím oslovit a na nic nalákat, možná proto ty obří spoilery v upoutávkách. Akce je nudná, těžkopádná, střih nepracuje s tempem filmu a kombinuje montáž "nuda/zabití záporáka", takže se postavy někde zastaví k probrání právě prožitého paradoxu (a že jich tam je), jsou ale přerušeni nekonečným terminátořím honem. Na až hororový strach z původního T1000 ale čekejte marně. K tomu si Alan do hlavní ženské role přivedl Emilii Clarke z Game of Thrones, kterou zná většina tuzemského teenagerstva jako mocnou Khalesi. Ta nemá v pětce Terminátora moc co nabídnout, většinou je pohodlně v poloze vojenského puberťáka, který okřikuje Arnolda a snaží se nenápadně splodit děcko s Kylem, více nebude prozrazeno. Její fyzická malost a medvídčí obličej na její předchůdkyně nestačí, i když díky změněné historii poskytuje větší sebejistotu a nějaké psychologické rozměry navíc (které ovšem nejsou nijak rozvíjeny).

Kyle Reese si v podání Jaie Courtneyho zaslouží smrt a stále ještě nedokážeme pochopit, kdo tohoto "herce" objevil a dal mu roli blockbusterových rozměrů. Jeho postava je ve finále navíc naprosto zbytečná, krom tedy toho výše zmíněného jednoho zasouložení. Zbývá už jen John Connor, tedy Jason Clarke, který nemá moc co hrát a sám film neutáhne - to se daří našemu oblíbenému guvernérovi. Arnoldovi poloha hory mechanického svalstva už třicet let sedí jak nikomu a je jedním z mála důvodů, proč nového terminátora vidět. T800 nerezaví a i když si Schwarzenegger hraje s pravým opakem (stárnoucí ironie je jediným vtipem snímku), nakonec dá všem takzvaně "na prdel". Škoda, že má Rakušan paradoxně minimum prostoru a krom nového "cheesy" úsměvu od něj nic moc neuvidíme. Třešničkou na dortu obsazení je JK Simmons, který se na pět minut nesmyslně objeví a zase zmizí. Taylor po sebeukájení u druhého Thora přepnul program aby dokoukal závěr Whiplash a rozhodl se obsadit znovuobjevenou hereckou legendu? Podle všeho ano. A nosil u toho sportovní Nike, kdyby to někoho zajímalo.
Celkově je to prostě šílená ztráta času. Děj zabíjí cestování v čase a paradoxy s tím spojené, Taylor punktuje temné spojenectví se scénáristy a vykrádá každý konstrukt a twist z devadesátkové série a servíruje jí s novou, nostalgickou vlnou. Prosím o vyslání terminátora o tři roky zpátky a zničení všech studijních plánů s touto značkou. Někdy je prostě všechno špatně.