P

© Bioscop

Po strništi bos

Po strništi bos, 2017, celovečerní, 111', CZ

režie Jan Svěrák

Osmiletý Eda je vytoužené, opatrovávané dítě, které rodiče střeží víc, než je zdrávo, protože o jedno dítě už přišli. A tak je Eda náhradník. Edu Součka, jeho maminku a tatínka už známe; o pár let později, než se odehrává příběh filmu Po strništi bos, sledujeme jejich poválečný život na pražském předměstí ve snímku Obecná škola. Nový film uzavírá tematickou tetralogii tvorby Jana a Zdeňka Svěrákových, do níž patří i snímky Kolja a Vratné lahve. S filmem Po strništi bos se vracíme na samotný začátek, do Edova raného dětství. Do doby, kdy jeho tatínek odmítne příslušnost okupantům Protektorátu Čechy a Morava, a celá rodina se musí vystěhovat z Prahy na venkov k příbuzným. Malé město, kde chlapec doposud trávil jen krátké chvíle prázdnin, se na čas stane jeho domovem. Rozměry válečného konfliktu, který rodině obrátil život naruby, vnímá chlapec milosrdnou dětskou optikou, jež nabízí hlavně prostor pro tajuplná dobrodružství. Eda tak nachází cestu nejen k místní klukovské partě, jejíž svět je tolik odlišný od městského a v níž musí obhájit své místo, ale také nečekaným rodinným tabu, která vyplouvají na povrch, a hlavně k vlastní odvaze. Po strništi bos je lyrický film o dětství a hrdinství v každém z nás od tvůrčí dvojice Jana a Zdeňka Svěrákových.
HODNOCENÍ (LČ, "SLUŠNĚ UHRÁNO" ) — Kritickým drobnohledem lze Po strništi bos rozpitvat do nejmenších negativních detailů: přetaženosti snových sekvencí, čirého voyeurství v případě byť jen trochu svlečené Terezy Voříškové, oněch zmiňovaných, špatně vyplněných děr ve scénáři... a dalších a dalších. Ale pro tyto chyby – vězící v detailech – lze přehlížet celý film, který špatný není. Humor Zděnka Svěráka nebo pevné hlavní téma jsou jen dvě z es, které má v rukávech a která rozhodně nejsou falešná.

6

Režie

Scénář

Kamera

Herci