P

Background Films

PRODUKČNÍ SPOLEČNOST ZAMĚŘENÁ VÝHRADNĚ NA VYNIKAJÍCÍ AUTORSKÉ FILMY S KOPRODUKČNÍM POTENCIÁLEM A PŘEDPOKLADY OBSTÁT V MEZINÁRODNÍM SROVNÁNÍ.

Distribuované snímky

Riefenstahl
Andres Veiel

777.29778

Riefenstahl, 2024, dokumentární, 115', DE

Leni Riefenstahlová je považována za jednu z nejkontroverznějších osobností dvacátého století. Její filmy Triumf vůle a Olympia dokonale ztělesňují stylizované uctívání kultu těla a oslavu nadřazenosti a vítězství. Zároveň tyto obrazy vyjadřují pohrdání nedokonalými a slabými. Estetické vnímání, které Riefenstahlová kodifikovala, je dnes rozšířenější než kdy jindy – ale platí to i pro základní poselství jejích snímků? Film zkoumá tuto otázku pomocí dokumentů z pozůstalosti Riefenstahlové, včetně soukromých filmů, fotografií, dopisů a nahrávek. Odhaluje fragmenty jejího života a zasazuje je do širšího historického kontextu. Jak se mohla Riefenstahlová vypracovat na pozici přední filmařky Říše, zatímco vytrvale popírala jakékoli úzké vazby na Hitlera a Goebbelse? V osobních dokumentech lamentuje nad jejími „zavražděnými ideály“. Snímek odráží naladění mnohých poválečných Němců, kteří – na základě dopisů a nahraných telefonních hovorů z režisérčiny pozůstalosti – touží po autoritativní osobnosti, která by obnovila pořádek v tomhle „podělaném státě“. Věří, že tato obroda by mohla přinést také renesanci díla Leni Riefenstahlové – domněnka, která by se mohla stát skutečností během jedné nebo dvou generací. Co když mají pravdu?

RežieAndres Veiel

ScénářAndres Veiel

ProdukceSandra Maischberger

Hrají Leni Riefenstahl,a další

Navždy mladí Les Amandiers
Valeria Bruni Tedeschi

834744

Navždy mladí / Les Amandiers, 2022, celovečerní, 126', FR/IT

Příběh se odehrává v 80. letech 20. století. Stelle, Victorovi, Adèle, Etiennovi a ostatním ze souboru je dvacet let. Připravují se na přijímací zkoušky do slavné školy, kterou založili Patrice Chéreau a Pierre Romans v divadle Théâtre des Amandiers v Nanterre. Vrhají se po hlavě do života, lásek i hraní. Společně prožijí zlomový životní okamžik i první tragédii.

RežieValeria Bruni Tedeschi

ScénářValeria Bruni Tedeschi, Noémie Lvovsky a Agnès de Sacy

ProdukcePatrick Sobelman a Alexandra Henochsberg

Hrají Louis Garrel, Nadia Tereszkiewicz, Micha Lescot, Vassili Schneider, Alexia Chardard,a další

Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie
Karel Vachek

78

Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie, 2019, dokumentární, 335', CZ

Poslední, téměř šestihodinový filmový román Karla Vachka hledá možnosti, jak učinit svět lepším místem k životu. Rozdělený do čtyř dílů prozkoumává současnou politiku, filozofii, náboženství i umění. Padesát let od Pražského jara a třicet od Sametové revoluce bilancuje společenský vývoj a vidí jedinou možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou podle něj umožní propojení lidstva počítačovou sítí. Středobodem dění je sborovna katedry dokumentu pražské FAMU, odkud autor pomyslně řídí svůj filmový vesmír a kam si po dvacet pět let své dosavadní pedagogické kariéry zval k disputacím a natáčel významné současníky i svoje studenty. Ti všichni procházejí filmem a společně upozorňují na mnohdy humorné paradoxy a rozpory doby. Zvláštní pozornost je věnována revolucím, počínaje cromwellovskou, které sice posunují lidstvo kupředu, ale za cenu násilí a zneužití ústředních myšlenek k mocenským ambicím jednotlivců. Tak je to i s komunismem, jenž Vachek osobně zažil a podává o tom svědectví. Vzpomíná na své mrtvé příbuzné a cituje své oblíbené knihy a filmy. Dojde i na ukázky z jeho minulých filmů, které dohromady tvoří nepřetržitý a navazující proud obrazů, ve kterém se napříč desetiletími a kontinenty mohou potkat reformní komunista Josef Smrkovský s americkým prezidentem Donaldem Trumpem nebo výtvarník Marcel Duchamp s premiérem Andrejem Babišem. Nic není nemožné a busta Václava Havla posetá houbami se tak znovu vrací na mykologickou výstavu, odkud ji chtějí pořadatelé za každou cenu odstranit. Filozof Milan Hauser, ekonomka Ilona Švihlíková, básník Andrej Stankovič a desítky dalších osobností přijímají Vachkovu výzvu k dialogu, coby nejlepšímu nástroji myšlení.

RežieKarel Vachek

ScénářKarel Vachek

ProdukceMikuláš Novotný, Radim Procházka a Robert Kirchhoff